Brev:
Skemad, stædighed mv
3. maj 2009
Alder:
8 mdr.
Skemad, stædighed mv
Kære Helen
Så er jeg på banen igen - nogen gange føles det som om den ene problemstilling afløses af en ny - bedst som det begynder og lysne - dukker endnu en ny ting op (sådan er det nok bare og være forældre :-)
Vores datter er nu 8 mdr og skal starte i vuggestue om et par dage, hvilket selvfølgelig er med lidt blandet følelser, men jeg tror hun vil komme til og synes godt om det - specielt så nysgerrig og social som hun er :-)
Mht skemaden er det kørt lidt i "hårdknude" igen. Jeg synes efterhånden det er svært og motivere hende til og åbne munden og tage imod skemaden med grøntsagsmos eller havregrøden. Jeg kan mærke det fylder meget hos mig og bekymrer mig - det er ikke så hyggeligt lige nu.
Jeg prøver virkelig og gøre alt, sige "uhm-lyde", sidde og åbne munden selv osv - hun får et stykke knækbrød eller agurk i hånden imens og ofte en ske - så snart hun gør tegn til og putte det i munden - forsøger jeg og smutte lidt mad ind i munden på hende, men hun er hurtigt og kan nå og bruge tungen til og "lukke af med" - meget frustrende.
Det virker som om hun VIL det hele SELV - men ikke helt mestrer det. Jeg er begyndt de sidste par dage og tilbyde små firkanter med rugbrød og leverpostej - men heller ikke det kan jeg få lov og putte i munden, hun vil selv men det smuldrer i hånden inden hun når op til munden.
Har selvfølgelig også tænkt - måske hun ikke lige er sulten på det tidspunkt jeg serverer maden, men det er stort set det samme mønster dagen igennem.
Jeg har netop haft besøg af min egen sp, hun siger at selvfølgelig kan selvstændighed spille ind, men hvis hun virkelig var sulten ville hun åbne munden så jeg skulle tage det med ro - hun vejer 9,550 og tager fint på.
Min frustation er ikke blevet mindre i og med at hun begynder og skal have mere "familiemad" - kan ikke se for mig lige nu hvordan vi kommer videre - hun kan jo ikke blive mæt af 3-4 små rugbrødsfirkanter, så jeg bliver jo nødt til og supplere med lidt mos hvilket er temmelig umuligt pt.
Jeg har også forsøgt med lidt mellemmåltider, men der er ikke så stor interesse, heller ikke for frugtmos.
Nogle gange er det som om noget griber om sig - og pludselig sidder hun og åbne munden på vid gab - f.eks til aftensmaden når hun ligesom har erkendt at hun måske er sulten og så spiser og spiser hun.
Måske tiden er med os og denne overgangsperiode er hel normal og start i vuggestuen måske hjælper lidt på vej? er der en forklaring på alt dette som sker lige nu? mad er jo vejen til vækst dermed også anledning til min bekymring.
Jeg har de sidste par dage lagt hende ud uden formiddagsflaske efter råd fra min sp og det er gået fint selvom hun så ikke har fået mælk siden den sene aftenflaske - men hun drikker fint vand af kop.
Det blev vist et langt brev - jeg glæder mig til og høre fra dig :-)