Skemad, stædighed mv

3. maj 2009

Alder:
8 mdr.

Skemad, stædighed mv

Kære Helen

Så er jeg på banen igen - nogen gange føles det som om den ene problemstilling afløses af en ny - bedst som det begynder og lysne - dukker endnu en ny ting op (sådan er det nok bare og være forældre :-)

Vores datter er nu 8 mdr og skal starte i vuggestue om et par dage, hvilket selvfølgelig er med lidt blandet følelser, men jeg tror hun vil komme til og synes godt om det - specielt så nysgerrig og social som hun er :-)

Mht skemaden er det kørt lidt i "hårdknude" igen. Jeg synes efterhånden det er svært og motivere hende til og åbne munden og tage imod skemaden med grøntsagsmos eller havregrøden. Jeg kan mærke det fylder meget hos mig og bekymrer mig - det er ikke så hyggeligt lige nu.

Jeg prøver virkelig og gøre alt, sige "uhm-lyde", sidde og åbne munden selv osv - hun får et stykke knækbrød eller agurk i hånden imens og ofte en ske - så snart hun gør tegn til og putte det i munden - forsøger jeg og smutte lidt mad ind i munden på hende, men hun er hurtigt og kan nå og bruge tungen til og "lukke af med" - meget frustrende.

Det virker som om hun VIL det hele SELV - men ikke helt mestrer det. Jeg er begyndt de sidste par dage og tilbyde små firkanter med rugbrød og leverpostej - men heller ikke det kan jeg få lov og putte i munden, hun vil selv men det smuldrer i hånden inden hun når op til munden.

Har selvfølgelig også tænkt - måske hun ikke lige er sulten på det ...

Annonce

... tidspunkt jeg serverer maden, men det er stort set det samme mønster dagen igennem.

Jeg har netop haft besøg af min egen sp, hun siger at selvfølgelig kan selvstændighed spille ind, men hvis hun virkelig var sulten ville hun åbne munden så jeg skulle tage det med ro - hun vejer 9,550 og tager fint på.

Min frustation er ikke blevet mindre i og med at hun begynder og skal have mere "familiemad" - kan ikke se for mig lige nu hvordan vi kommer videre - hun kan jo ikke blive mæt af 3-4 små rugbrødsfirkanter, så jeg bliver jo nødt til og supplere med lidt mos hvilket er temmelig umuligt pt.

Jeg har også forsøgt med lidt mellemmåltider, men der er ikke så stor interesse, heller ikke for frugtmos.

Nogle gange er det som om noget griber om sig - og pludselig sidder hun og åbne munden på vid gab - f.eks til aftensmaden når hun ligesom har erkendt at hun måske er sulten og så spiser og spiser hun.

Måske tiden er med os og denne overgangsperiode er hel normal og start i vuggestuen måske hjælper lidt på vej? er der en forklaring på alt dette som sker lige nu? mad er jo vejen til vækst dermed også anledning til min bekymring.

Jeg har de sidste par dage lagt hende ud uden formiddagsflaske efter råd fra min sp og det er gået fint selvom hun så ikke har fået mælk siden den sene aftenflaske - men hun drikker fint vand af kop.

Det blev vist et langt brev - jeg glæder mig til og høre fra dig :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre